
Timberman Trends 2023
Ældre går mere op i bæredygtighed end unge

Længe har der været en fortælling om, at de unge vægter bæredygtighed højest, men når det kommer til valg af materialer til boligen, er det en helt anden aldersgruppe, for hvem bæredygtighed fylder mest. Det viser en ny undersøgelse af Voxmeter udført for gulvvirksomheden Timberman.
De seneste år er der blevet bygget og renoveret på livet løs i de danske hjem. Men hvor højt vægter boligejerne, at nye materialer i boligen er bæredygtige? Det svarer den nye Timberman Trends-undersøgelse på, som er foretaget af Voxmeter blandt 2.000 repræsentativt udvalgte danskere, der bor i ejer- eller andelsbolig.
Og resultatet er overraskende. To ud af tre i aldersgruppen 65+ år lægger nemlig vægt på bæredygtighed i valget af nye materialer til boligen, mens det til sammenligning kun gælder for omtrent halvdelen af de yngre boligejere mellem 18 og 34 år.
- Vi er vant til at høre, at de unge går mest op i bæredygtighed, mens de ældre er lidt mere konservative i deres holdninger. Derfor kan det overraske, at det faktisk er i aldersgruppen 65+ år, at danskerne går mest op i bæredygtighed, når det kommer til valget af nye materialer såsom gulve og maling, siger Mogens Fisker, administrerende direktør hos Timberman, og fortsætter:
- Vi så konturerne til den samme tendens i Timberman Trends-undersøgelsen fra sidste år, men denne gang er resultaterne meget signifikante og viser en tydelig forskel i aldersgrupperne. Det kan der være mange årsager til såsom flere valgmuligheder for forbrugerne og de seneste års store fokus på klimaforandringer. Men der er ingen tvivl om, at bæredygtighed kun kommer til at fylde mere for os leverandører i de kommende år.
Ældre er mere villige til at investere i bæredygtighed
Undersøgelsen viser også, at de ældre er mere villige til at betale for bæredygtige løsninger, og de ser generelt også færre udfordringer i at træffe grønne valg i hverdagen. Lektor i forbrugeradfærd på Erhvervsakademi Dania, Ole Storm Jørgensen, har flere bud på, hvorfor de ældre er mere tilbøjelige til at vælge bæredygtige materialer til boligen end andre aldersgrupper.
- Resultaterne er slående, for generelt er det de helt unge, som går op i bæredygtighed, men flere indikatorer peger på, at det er i aldersgruppen 65+ år, at der bliver købt flest bæredygtige byggematerialer samt møbler. Det store spørgsmål er så hvorfor. For generelt er andelen, der ønsker at leve mere bæredygtigt, steget betragteligt gennem årene, men der er stadig stor forskel på intenderet og faktisk handling, da vi mennesker generelt har svært ved adfærdsændringer, forklarer Ole Storm Jørgensen og fortsætter:
- For de ældre betyder det fx, at det kan være svært at ændre i sine vaner, hvis man er vokset op med en kødrig kost og med en eller flere biler i hjemmet. Så er det nemmere at vælge bæredygtige materialer, hvor man ikke skal ændre på så meget i hverdagen sammenlignet med at skære kødet væk eller skifte bilen ud med en cykel. Men man kan heller ikke komme udenom økonomien, for renoveringer og udskiftning af møbler kan være dyrt i sig selv, og det kræver et vist økonomisk råderum at vælge de, ofte lidt dyrere, bæredygtige løsninger. Her ser vi, at de ældre generationer ofte har flere penge mellem hænderne.
Ole Storm Jørgensen tilføjer, at de ældre typisk også har mere tid til at sætte sig ind i ting som bæredygtige materialer, certificeringer og alternative løsninger, når de køber nyt til boligen, sammenlignet med de yngre aldersgrupper.
Faktaboks: I hvilken grad lægger du vægt på bæredygtighed, når du vælger nye materialer til din bolig?
|
|
18-34 år |
35-49 år |
50-64 år |
65 år+ |
Total |
|
I meget høj grad |
3,4% |
2,6% |
3,2% |
5,9% |
3,8% |
|
I høj grad |
10,5% |
11,5% |
11,7% |
16,8% |
12,6% |
|
I nogen grad |
40,4% |
36,8% |
35,4% |
46,0% |
39,6% |
|
I mindre grad |
26,7% |
28,4% |
32,5% |
18,4% |
26,6% |
|
Slet ikke |
12,5% |
14,6% |
11,6% |
6,9% |
11,4% |
|
Ved ikke |
6,4% |
6,0% |
5,5% |
5,9% |
6,0% |
Kilde: Timberman Trends, ”I hvilken grad lægger du vægt på bæredygtighed, når du vælger nye materialer til din bolig?” Antal respondenter: 2.000 (inklusive respondenter, der svarede ”ved ikke”)
Faktaboks: I hvilken grad er du villig til at betale ekstra for bæredygtige byggematerialer og løsninger?
|
|
18-34 år |
35-49 år |
50-64 år |
65+ år |
Total |
|
I meget høj grad |
1,4% |
0,9% |
0,4% |
1,0% |
0,9% |
|
I høj grad |
5,6% |
4,4% |
4,9% |
8,3% |
5,8% |
|
I nogen grad |
38,2% |
37,1% |
37,5% |
44,0% |
39,2% |
|
I mindre grad |
30,0% |
29,8% |
31,7% |
24,7% |
29,1% |
|
Slet ikke |
17,5% |
21,8% |
21,5% |
15,2% |
19,0% |
|
Ved ikke |
7,2% |
6,1% |
4,0% |
6,8% |
6,0% |
Kilde: Timberman Trends, ”I hvilken grad er du villig til at betale ekstra for bæredygtige byggematerialer og løsninger?” Antal respondenter: 2.000 (inklusive respondenter, der svarede ”ved ikke”)
Faktaboks: Oplever du en eller flere af følgende udfordringer i forbindelse med valg af bæredygtige materialer til din bolig?
|
|
18-34 år |
35-49 år |
50-64 år |
65 år+ |
Total |
|
Høje priser på bæredygtige materialer |
32,0% |
34,1% |
25,9% |
27,1% |
29,7% |
|
Manglende viden om bæredygtige valgmuligheder |
25,3% |
27,8% |
23,5% |
29,2% |
26,4% |
|
Mærkningsordninger er forvirrende |
17,8% |
12,4% |
13,3% |
14,6% |
14,5% |
|
Begrænset udvalg af bæredygtige materialer på markedet |
15,0% |
16,2% |
14,3% |
12,7% |
14,6% |
|
Svært ved at finde information om produkters miljøpåvirkning |
25,8% |
22,6% |
21,6% |
27,0% |
24,2% |
|
Jeg oplever ingen udfordringer |
7,6% |
4,7% |
9,1% |
11,5% |
8,3% |
|
Jeg interesserer mig ikke for bæredygtighed, når jeg køber materialer til min bolig |
14,7% |
24,5% |
21,5% |
13,5% |
18,5% |
|
Ved ikke |
19,6% |
17,3% |
19,9% |
22,4% |
19,8% |
Kilde: Timberman Trends, ”Oplever du en eller flere af følgende udfordringer i forbindelse med valg af bæredygtige materialer til din bolig? Du kan vælge flere svar.” Antal respondenter: 2.000 (inklusive respondenter, der svarede ”ved ikke”)
Om Timberman Trends
Timberman Trends er en årlig trendanalyse, som har til formål at tage temperaturen på, hvilke trends og tendenser inden for bolig og livsstil der rør sig nu og i den nærmeste fremtid.
Forbrugerundersøgelsen er foretaget af Voxmeter i perioden 23. august til 12. september 2023 på vegne af Timberman, og der er indsamlet data fra 2.000 nationalt repræsentative respondenter, som bor i ejer- eller andelsbolig.
Undersøgelsen er gennemført som en webbaseret undersøgelse ved brug af Voxmeters CAWI-system blandt tilfældigt udvalgte respondenter, og data er indsamlet efter nationalt repræsentative kvoter på køn, aldersgruppe og region.