Fortrydelsesret

Du har 14 dages fortrydelsesret, når du handler på timberman.dk

Du kan ikke fortryde, ved blot at nægte modtagelse af varen, uden samtidig at give os tydelig meddelse om dette.

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag du;

  • har modtaget varen
  • får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og sin leveres enkeltvis
  • får det sidste parti, eller den sidste del i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om levering af en vare, der består af flere partier eller dele.





Du skal inden 14 dage for modtagelsedatoen give os en meddelse, hvis du ønsker at fortryde dit køb.

I din meddelse skal du gøre os tydeligt opmærksom på, at du ønsker at udnytte din fortrydelsesret. Du kan vælge at benytte vores "Fortrydelsesformular" og sende med retur. Meddelelsen sendes som mail til timberman@timberman.dk

Det er ikke et krav, men ekspeditionen fremmes, hvis fyldestgørende informationer medsendes. Eksempelvis kopi af ordrebekræftelse, kopi af evt. forudgående korrespondance, registreringsnummer og kontonummer for bankkonto hvortil refusion kan foregå mv. 

Åben fortrydelsesformular her

Returret

Vi tager kun varer retur, der er købt på timberman.dk. Ønsker du at returnere en vare købt på vores webshop, skal den indsendes til os. Vedlæg en kopi af fakturaen og noter derpå, hvilke varer der ønskes i stedet. 

Varer fra Timberman bør ikke returneres med normal post grundet størrelse og vægt. Derfor anbefaler Timberman, at returnere varer købt på timberman.dk med Danske Fragtmænd. Omkostning herved vil afhænge af mængde og vægt, hvorfor Danske Fragtmænd bedes kontaktes for nærmere pris. 






Kontaktoplysninger til Danske Fragtmænd finder du her: Danske Fragtmænd

Bemærk - Vi modtager IKKE varer sendt pr. efterkrav. Og vi afhenter IKKE varer uden forudgående aftale.

Bemærk - Der er ikke returret på specialproducerede varer.

Procedure for returvarer og varer i overskud


For at forenkle og rationalisere proceduren i forbindelse med modtagelse af returvarer fra vore kunder, samt sikre en optimal service og ekspeditionshastighed på vore ordre og forsendelser, gælder følgende procedure ved returnering af varer.

Hvis du er i tvivl - kontakt venligst Timbermans salgsafdeling på tlf. +45 99 525252.

Hvilke varer kan returneres?
Varer i gældende prisliste kan returneres ifølge nedenstående regler. Specialfremstillede varer samt varer udenfor gældende prisliste kan ikke returneres.
OBS! Ved overskydende gulv er det altid en god idé at gemme et par pakker til senere brug, hvis der grundet senere beskadigelse skal foretages en reparation.

Hvad koster det?
Ved returnering af en standardvare modregnes i kreditnotaen 40%. I/du sørger selv for at sende varen retur og betale returfragten.

Hvordan gør jeg?
Kontakt Timberman og lav aftale om returnering af den pågældende vare. Oplys altid det varenummer samt ordre/fakturanummer varen er købt på. Efter kontakt med Timberman modtages et returnummer der SKAL påføres både returvaren og fragtbrevet. 
Er forsendelsen ikke påført dette nummer, bliver varen returneret til afsenderen ufranko.






Hvordan skal returvaren se ud, hvis den skal godkendes?

Returvarer skal fremstå, så I/du selv vil modtage dem igen. ALTSÅ skal pakkerne være ubrudte og intakte. Der må ikke være "fremmede" labels, klistermærker, tape eller lignende. Pakkerne/varen skal fremstå, så I/du vil modtage den igen som en ny vare. 
Hvis varen fremstår i en sådan stand, at den ikke kan sendes ud som en frisk vare, vil den ikke blive krediteret. Hvis varen har fragtskade ved returnering, vil varen ikke blive krediteret, men nægtet modtagelse. Ved skadede eller ukurante returvarer bliver forsendelsen fotograferet som dokumentation.

Hvor skal varen hen?
Nedenstående adresse skal altid benyttes, medmindre andet er aftalt:

Danske Fragtmænd Randers A/S
Att.: Timberman Denmark A/S
Clausholmvej 23
8960 Randers SØ

OBS! Returforsendelsen SKAL være mærket med det af Timberman udleverede returnummer.
Vær opmærksom på at der IKKE er lager på vores kontoradresse i Hadsund.

Varer undtaget retur- og fortrydelsesretten


Fortrydelsesretten kan kun udnyttes, hvis varen tilbageleveres fuldt emballeret i væsentligt samme stand og mængde som ved modtagelse. Fortrydelsesretten bortfalder altså, hvis du opbevarer, behandler eller bruger varen på en måde, som helt åbenbart forringer varens salgsværdi væsentligt.

 

  • Manglende eller beskadiget emballage kan betyde, at varens salgsværdi forringes, hvorfor fortrydelsesretten i de fleste tilfælde ikke vil kunne udnyttes.

 

 



 

  • Varer der ikke tilbageleveres fuldt emballeret i væsentligt samme stand og mængde som ved modtagelse.

  • Varer der er blevet opbevaret, behandlet eller brugt på en måde, som helt åbenbart forringer varens salgsværdi væsentligt.


Bemærk - Der er ikke fortrydelsesret eller returret på specialproducerede varer.

Varens stand ved returforsendelse


Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den fungerer på. 

I forbindelse med gulve kan dette f.eks. forstås, som åbning af en enkelt pakke - besigtigelse af plankerne. Sammenpakning og forsvarlig lukning af pakken med tape.






Hvis varen er beset eller anvendt udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du, ved fortrydelse af købet, kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.

For at modtage hele købsbeløbet retur, må du altså kun gøre det samme, som man kan i en fysisk butik.

Tilbagebetaling af købsbeløbet


Hvis du fortryder dit køb, tilbagebetales købesummen naturligvis til dig. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet.

Hvis du benytter din fortrydelsesret, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder eventuelle leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelse om din beslutning om at fortryde denne aftale.

Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet.






Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, medmindre du inden du har fremlagt dokumentation for at have returneret den.

Når vi har modtaget varen og kontrolleret, at den lever op til betingelserne for, at fortrydelsesretten kan benyttes, refunderes den fulde købesum til dig via den samme betalingsmåde som anvendt ved købet, hvilket kan tage op til 7 hverdage.

Mener vi, at betingelserne ikke er opfyldt, for at du kan udnytte fortrydelsesretten, kontakter vi dig med en begrundelse herfor. 

Klagemuligheder


Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til Timberman på telefon +45 99 525252 eller via mail: timberman@timberman.dk. Vi vil gøre hvad vi kan for at hjælpe dig, men lykkes det ikke at finde en løsning, kan du indgive en klage til en af nedenstående instanser.

Byggeriets Ankenævn
byggerietsankenaevn.dk
Postboks 102, 1004 København K
info@byggerietsankenaevn.dk
72 16 02 00 (Hverdage 10-12)

Forbrugerklagenævnet
kfst.dk
Carl Jacobsens vej 35, 2500 Valby
kfst@kfst.dk
41 71 50 00 (Hverdage 9-16)
www.forbrug.dk





Forbrugerombudsmanden

forbrugerombudsmanden.dk
Carl Jacobsens vej 35, 2500 Valby
forbrugerombudsmanden@kfst.dk
41 71 51 51 (Hverdage 9-12)

Du kan også anvende EU-kommisionens online klageportal, hvilket dog hovedsageligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen her: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Reklamation


Når du handler på timberman.dk har du 24 måneders reklamationsret. For byggematerialer gælder endvidere forældelsesloven af 2008, hvorefter reklamationsfristen for skjulte mangler gælder op til 10 år fra leveringstidspunktet.

Dette betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Dette betinger selvfølgelig, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af varen eller anden skadeforvoldenede adfærd.

Synlige fejl og mangler ved varen, skal anmeldes, så snart disse konstateres og inden varen monteres eller anvendes. Efter montering/anvendelse anses varen for værende accepteret uden synlig fejl.

Er varen beskadiget ved modtagelse, da venligst beskriv udførligt skaden på fragtbrevet før kvittering for modtagelse. Se afsnittet "Levering".

Der skal reklameres inden rimelig tid efter, at du har opdaget fejlen/manglen ved varen. Hvis der reklameres inden for to måneder efter at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.





I forbindelse med en reklamation skal du kontakte Timberman på timberman@timberman.dk eller tlf. +45 99 525252, inden varen returneres, da vi så kan afgøre, om vi vil have varen retur, eller om den skal destrueres. 

Når du anmelder en reklamation, vil det hjælpe os meget, hvis du har mulighed for at vedhæfte et billede, så vi med det samme kan se fejlen. Medsend også en detaljeret beskrivelse af fejlen samt kopi faktura med tydelig angivelse af, hvilken vare det drejer sig om.

Skal varen retur til os, sender vi dig en fragtseddel, som kan bruges ved returneringen. På den måde undgår du som kunde at skulle lægge penge ud til fragt osv.

Manglende eller beskadiget emballage kan betyde at varens salgsværdi forringes, hvorfor fortrydelsesretten i de fleste tilfælde ikke kan udnyttes.

Bemærk - Vi modtager IKKE varer sendt pr. efterkrav eller andet. Og vi afhenter IKKE varer uden forudgående aftale.
Bemærk - Vi refunderer ikke fragt for forsendelser, som er afsendt til os uden forudgående aftale.

Kontakt os