E-MÆRKET


E-mærket er den danske mærkningsordning for sikker nethandel. Bag e-mærket står Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet.


E-mærket er med dig hele vejen - både før, under og efter en nethandel, og e-mærkets jurister kontrollerer løbende de e-mærkede butikker, så du er sikker på, at netbutikkerne altid lever op til lovgivningen og til e-mærkets særlige forbrugerbeskyttende krav. Skulle du få brug for hjælp sidder e-mærkets jurister altid klar med rådgivning og svar på de spørgsmål, du måtte have


E-handelsfonden har tildelt timberman.dks e-mærket, da hjemmesiden lever op til både lovgivningskrav og e-handelsfondens særlige krav om korrekt og etisk adfærd på nettet.


Når en hjemmeside er e-mærket, er du sikker på:

 

  • At betalingsløsningen er krypteret og sikkerhedsgodkendt

  • At du aldrig modtager SPAM





  • At du nemt kan få at vide, hvad dine personoplysninger bliver brugt til
  • At du kun får nyhedsbreve eller elektronisk reklame, når du udtrykkeligt har sagt ja til dette
  • At du ved køb udtrykkeligt bliver gjort opmærksom på betingelserne for handlen
  • At fortrydelses- og reklamationsret fremgår af den elektroniske ordrebekræftelse
  • At du kan deltage i eventuelle konkurrencer uden at forpligte dig til andet (tilmelding til nyhedsbreve, accept af reklamer etc.)
  • At det tydeligt fremgår, hvilken virksomhed du handler med
  • At du ikke kan forudbetale med konto-til-konto, check eller giro (hvor du selv hæfter for det betalte beløb i tilfælde af, at varen ikke bliver leveret). E-handelsfonden kontrollerer løbende de e-mærkede hjemmesider.


Klik her for at verificere vores webshops e-mærke  

BETALINGSSIKKERHED


Betaling med kreditkort

Vi kan anbefale, at du betaler med Dankort/Kreditkort, når du handler på timberman.dk, idet dine penge ved denne betalingsform er beskyttet af indsigelsesordningen. Læs om indsigelsesordningen længere nede på siden.

På timberman.dk kan der gebyrfrit betales med:
Dankort
Visa
Visa Electron
Maestro
MasterCard
JCB
Mobilepay


Betales der med betalingskort, er du altid sikret mod misbrug. Du har nemlig mulighed for at afvise en betaling, når du modtager din betalingsoversigt.

 

Pr. 14 september 2019 indtraf et nyt EU-krav som gør at alle online betalinger skal verificeres. Også kaldet PSD2 (Payment Service Directive 2) eller SCA - Strong Customer Authentification, som er en to-trins faktor. En to-trins faktor sikre en større sikkerhed ved online betaling, hvor der godkendes med privatkode + ekstra kode som sendes til fx. mobilnummer.





Du har ingen selvrisiko i tilfælde af, at dit kort bliver misbrugt i en internet-butik, der benytter SSL (Secure Socket Layer) i sit betalingssystem. Dermed er du bedre sikret end i den fysiske verden, hvor du har en selvrisiko på 1.200 kr når dit dankort misbruges ved brug af pinkoden.

Data du sender i forbindelse med køb betalt med betalingskort er krypterede (SSL), og det er således kun PBS, der kan læse dem. Hverken timberman.dk eller andre har mulighed for at læse dataene. 

Beløbet for varerne trækkes først, når varerne sendes fra timberman.dk.

Der kan aldrig trækkes et større beløb, end det du har godkendt ved købet. Til gengæld kan beløbet godt rettes ned i tilfælde af, at du fortryder købet af en enkelt eller flere varer.

Vi anvender DIBS. Et sikkert betalingssystem. Godkendt af PBS.


Indsigelsesordningen


Her kan du læse vejledning om indsigelse mod transaktioner foretaget på nettet ved brug af betalingskort.

I henhold til Forbrugerombudsmandens retningslinjer vedrørende fjernsalg m.v. i betalingssystemer med betalingskort (december 1996), har en indehaver af et betalingskort fx. Dankort, VISA-Dankort, Mastercard m.fl., mulighed for at gøre indsigelse mod, at et givent beløb er trukket fra kortholders konto i forbindelse med anvendelse af betalingskortet som betalingsmiddel på internettet. 

Endvidere indeholder § 74 i Lov om betalingstjenester, som trådte i kraft 1. november 2009, regler om charge-back, dvs. tilbageførsel af penge via udstederen, når en ydelse ikke leveres.

Du kan altid gøre indsigelse, såfremt der er trukket et beløb fra din konto og du kan godtgøre:

 




  • At du ikke har modtaget varen
  • At du har været udsat for et misbrug af kortoplysninger
  • At du har fortrudt købet, inden du har modtaget varen ved fx. at nægte at modtage den eller undlade at afhente den på posthuset
  • At der er trukket et højere beløb, end du havde godkendt ved bestillingen

Det er en forudsætning, at din indsigelse ikke umiddelbart kan tilbagevises som urigtig.

Hvordan laver man en
indsigelse?

Du skal gøre indsigelse ved at henvende dig til udstederen af betalingskortet, hvilket oftest er dit pengeinstitut. inden du kontakter dit pengeinstitut, skal du altid selv forsøge at løse problemet med den forretning, du har handlet med. 

Pengeinstituttet skal hjælpe dig med at udfylde en indsigelsesblanket og herefter skal pengeinstituttet, uden yderligere stillingstagen til indsigelsen, tilbageføre beløbet til dig.





Ønsker du at gøre en indsigelse gældende overfor en uautoriseret eller fejlbehæftet betalingstransaktion, skal du gøre dette hurtigt muligt.

OBS! Nets og bankerne kan have interne frister for hvor lang tid efter pengene er hævet, en indsigelse kan gøres gældende. Kontakt derfor altid dit pengeinstitut eller NETS hurtigt muligt, hvis du ønsker at gøre en indsigelse gældende.

Bemærk

Reglerne om indsigelsesretten har til formål at regulere situationer, hvor gennemførelsen af en online betalingstransaktion i praksis stiller kortindehaver ringere end den forbruger, der betaler pr. efterkrav eller ved brug af et indbetalingskort, der følger med en leveret ydelse.

Det følger ikke af retningslinjerne, at kortindehaver skal stilles bedre end andre forbrugere ved køb af tilsvarende ydelser, blot fordi købet er foretaget via nettet. Formålet har ikke været at beskytte kortindehaver i tilfælde af betalingsmodtagers konkurs (dette følger bl.a. af Pengeinstitutankenævnets praksis).




Hvis man derfor fx har købt en koncertbillet, et kursus eller lign. på nettet, vil man ikke kunne gøre indsigelse mod transaktionen, hvis arrangementet aflyses pga. konkurs. Dette skyldes, at kortindehaveren her ikke er stillet ringere end den forbruger, der har købt billetten eller kurset i den fysiske verden.

Hvis man som forbruger føler sig uretmæssigt behandlet som følge af, at et pengeinstitut ikke har overholdt gældende regler, er der mulighed for at klage til Pengeinstitutankenævnet.

Kontakt os